We accepteren tegenwoordig veel te makkelijk dat het overal lawaai is. Brommers, blazende ventilatoren, piepende schermpjes: de stilte is bijna verdwenen uit ons dagelijks leven. Volgens mij onderschatten we hoe schadelijk dat is.
Onderzoek laat zien dat aanhoudend geluid mensen slechter laat slapen en zich slechter laat concentreren. Toch wordt geluidsoverlast veel minder serieus genomen dan bijvoorbeeld vieze lucht. Dat is vreemd, want allebei tasten ze onze gezondheid aan.
Ik vind daarom dat stilte een recht zou moeten zijn, net als schone lucht en schoon water. Gemeenten zouden stille plekken moeten beschermen, zodat iedereen ergens tot rust kan komen. Het wordt tijd dat we stilte gaan waarderen voordat ze helemaal verdwenen is.